Er gaat een nieuwe week van start en dus ben ik er terug met een nieuwe blogpost.

In de glazen inkom ligt er ook deze keer een nieuw bundeltje voor de komende 2 weken klaar voor uw kleuter. Afgewerkte bundeltjes mag u terug meebrengen naar school en in het rode bakje van de tweede kleuterklas leggen.

Met dit mooie lentezonnetje komen we veel mooie veranderingen tegen in de natuur. Nieuwe bladeren aan de bomen, de vogels fluiten hun eigen lied en de kriebelbeestjes doen hun werk.

Ik heb voor jullie een aantal ideetjes klaarstaan!

Wat kunnen jullie zoal doen?

  • Jullie kunnen, samen met mama of papa, opzoeken op internet hoe kriebeldiertjes eruitzien en wat ze doen.
  • Mama/papa beschrijven een kriebeldiertje en jij moet raden over welk kriebeldier het gaat.
  • Je kan op speurtocht gaan en kriebeldiertjes zoeken en ze in een potje doen. Ze goed observeren, voederen en ze daarna weer vrijlaten.
  • Echte wormen zoeken door hard te springen op de grond.
  • Met plasticine of speeldeeg kriebeldiertjes maken.
  • Verstop enkele kriebeldiertjes en geef je kleuter een wegbeschrijving.

Vb. ga naar de living, sta met je rug naar de tv, kijk onder de salontafel…

  • Of je kiest de eenvoudige uitvoering: warm en koud. Warm wil zeggen: je bent op de goede weg. Koud wil zeggen: je bent in de foute richting aan het zoeken.
  • Springen zoals een sprinkhaan: hoeveel keer mag de sprinkhaan springen? Je kan het aantal sprongen zeggen of met je vingers tonen. Het wordt wat moeilijker als je het  aantal stippen op een post it zet.
  • Maak je eigenste kriebelbeestje met natuurmaterialen.
  • Is het een kort verhaaltje? Een rijmpje of een versje?

Kervertje, kevertje Kriebelpoot. Pootjes zwart en jasje rood.

Hier en daar een nopje… sprietjes op zijn kopje.

Kevertje, kevertje Kriebelpoot. Pootjes zwart en jasje rood.

Op je hand en op je vel, Kriebelpoot dat kriebelt wel.

Hoe zo’n beestje nu toch heet?

Ik ben benieuwd of jij dat weet!

  • Even wat beweging en yoga.

      Veel kriebelplezier en groetjes,

      Juf Els.