We verkennen wel vaker de omgeving van de school met de kinderen maar meestal doen we dat heel gericht. We nemen de bus naar het toneel, we stappen naar het zwembad, we gaan op exploratie in het park… en wat daarbuiten valt, negeren we. Dus gingen we deze keer op tocht en bekeken de omgeving heel bewust. Wat hoor je? Wat zie je op de straat? Welke huizen zie je? Hoeveel bellen tel je op de deur? Hoe komt het dat er zoveel bellen zijn? Wat is de bedoeling van het nummer aan elk huis? Is dat een huis? Een winkel? Woont daar een dokter? Of is het een apotheek? Kan je hier spelen? Wat vind je mooi? En wat niet?

In de klas gingen we aan de slag met de fantasierijke gebouwen van Hundertwasser. Er werd geknipt en geplakt en alle kleuren verf werden uit de kast gehaald. Er werden bouwsels met opdrachtkaarten uitgewerkt, er werden stevige (en minder stevige) bruggen gebouwd, kortom ‘Het leven in de stad’? Boeiend… en mooi.